marți, 19 ianuarie 2010

Managementul strategic(Atuuri)

Strategii de preţ în funcţie de concurenţă

Orientarea după concurenţă a preţurilor este strategia cea mai frecvent folosită în practica firmelor care acţionează în economiile de piaţă. Într-o piaţă dominată de concurenţă, nici nu este practic posibil (fără asumarea unui risc imens) ignorarea preţurilor care rezultă din confruntarea competitorilor. Dar modul particular de raportare la concurenţă, de implicare a ei în precizarea strategiei de preţ va fi determinat poziţia întreprinderii pe piaţă, de obiectivele şi perspectivele cotei sale de piaţă.

Întradevăr, fiecare întreprindere va ţine seama, în formularea strategiei sale de preţuri, de prezenţa pe piaţă a celorlalţi. Dar strategia la care va recurge va fi determinată de poziţia şi forţa de care dispune, de prestigiul de care se bucură.

În consecinţă, o întreprindere puternică va urmări, prin politica sa de preţuri, să anticipeze şi să fructifice avantajul său capacitatea de răspuns, la propriile sale acţiuni, ale celorlalţi competitori, în vreme ce o întreprindere mai slabă, cu o cotă de piaţă redusă ori intrată curând în competiţie, va încerca să-şi alinieze preţurile în aşa fel încât să fie competitivă, să reziste presiunii concurenţei. Nu sunt practic excluse (deşi legislaţia din unele ţări le interzice) nici neînţelegerile dintre competitori în privinţa preţurilor. În general însă, preţurile sunt rezultatul desfăşurării spontane a raporturilor de forţe dintre competitori, întreprinderea cu poziţii mai modeste fiind nevoită să ţină seama de preţurile impuse pieţei de competitori mai puternici.

În cazul firmelor care sunt nevoite să ţină seama de preţurile impuse pieţei de competitori mai puternici:

· strategia preţurilor poate fi una pur imitativă;

· sau o strategie diferenţiată,

după cum are în vedere imitarea mişcărilor concurenţilor principali sau o reacţie la mişcarea acestora, dar cu o anumită distanţare.

Strategia pur imitativă este total defensivă. Deşi are multe dezavantaje (mai ales pentru competitorii slabi, care se pot vedea uneori nevoiţi să vândă sub costuri), ea nu poate fi evitată în comerţul cu anumite produse (omogene, de masă) ce nu pot diferenţia de la o firmă la alta.

Strategia diferenţiată, presupune multă abilitate, supravegherea atentă şi chiar anticiparea acţiunilor concurenţei, evaluarea efectului acestor acţiuni. Deşi este şi în acest caz presupusă asigurarea unei concordanţe cu preţurile concurenţei, aceasta nu are loc prin copiere fidelă. Astfel, orientarea concurenţei spre creşterea ori scăderea preţurilor va fi urmată şi de firma în cauză, dar, pe de altă parte, modificările de preţuri pot fi de proporţii uşor diferite, iar pe de altă parte pot fi operate cu un oarecare decalaj de timp.

Asemenea distanţări, când sunt bine calculate, pot să asigure nu numai înscrierea în tendinţa pieţei, ci şi consolidarea treptată şi chiar extinderea firmei de piaţă.

Nu mai puţin importantă este luarea unei anumite „distanţe” faţă de mişcările concurenţei, atât pentru a descifra mai clar intenţiile ulterioare ale acesteia (concurenţa poate acţiona intenţionat în mod derutant), cât şi pentru a încerca alte posibilităţi de răspuns respectiv de egalare a efectului modificării de preţ. În acest din urmă caz, la o reducere a preţului de către concurenţă, s-ar putea răspunde, de exemplu, prin îmbunătăţirea activităţii de service, prin acordarea, prin acordarea unor facilităţi de cumpărare, prin acţiuni publicitare şi altele. Superioară în esenţă, această strategie este, se înţelege, mult mai dificil de urmat în practică în comparaţie cu varianta anterioară.

Strategiile de preţ în funcţie de concurenţă sunt utilizate pentru orice mărfuri comercializate pe piaţa internaţională când acestea sunt comparabile şi există informaţii referitoare la preţurile concurenţilor. Alternativele ce pot fi utilizate au în vedere poziţia firmei pe piaţă, obiectivele acesteia şi forţa concurenţei. Raportându-se la aceste elemente, firmele exportatoare pot stabili preţuri proprii, superioare faţă de ale concurenţilor, egale cu ale acestora sau inferioare lor.

Tehnicile utilizate pentru fixarea nivelurilor de preţ se bazează pe cumpărarea produselor, putându-se stabili preţul de export fie în raport cu preţul pe tonă realizat de concurenţă la produse simple, fără deosebiri sensibile ale parametrilor tehnico – funcţionali, fie în funcţie de parametrii tehnico – funcţionali ai produselor concrete, utilizând coeficienţii de corecţie. Recurgând la principiul comparaţiei, exportatorul stabileşte diferenţele existente între parametrii tehnici ai produsului propriu şi ai unuia sau mai multor produse concurente.

Prioritati concurentiale strategice ale organizatiilor din Romania

Dupa 1989, odata cu trecerea la economia de piata, a avut loc o reforma profunda care a impus apoi, actiuni de restructurare a economiei nationale, in toate componentele sale.

Prin economia de piata intelegem o economie concurentiala, in care este present pluralismul formelor de proprietate si care consacra piata cumparatorului.

Totusi, aflandu-ne intr-o perioada de tranzitie, unele elemente ale economiei de piata nu au fost realizate pe deplin, existand inca unele dezechilibre intre cerere si oferta, resurse si capacitate, care constituie factori perturbatori ai starii economice si ai climatului social.

Aceasta situatie reflecta o intelegere nepotrivita a rolului managementului ca factor decisive al redresarii economico-sociale.

Avand in vedere situatiile inregistrate intr-un numar marede societati comerciale, cea mai potrivita optiune ar fi strategia restrangerii (a mentinerii)- strategia diferentiata - strategia adaptiva - strategia existentei - strategia defensive.

Aceasta solutie este si ea destul de dificil de realizat avand puncte a caror rezolvare presupune eforturi deosebite in plan financiar, intelectual, material, etc..

De exemplu, reorientarea profilului de activitate, asa cum cere strategia diversificarii, presupune ample studii de piata si forta tehnologica la fel cum si strategia existentei care consacra niveluri superioare de calitate nu poate fi aplicata fara transformari in utilizarea resurselor umane si in demersurile tehnologice.

Restructurarea societatii comerciae presupune in primul rand o restructurare manageriale si organizational.

sursa:http://www.scritube.com/management/Managementul-strategic15116231913.php

2 comentarii:

Unknown spunea...

Buna ziua, dorim sa va facem o propunere comerciala! Daca sunteti interesat trimiteti un e-mail la office@falvorotarybids.ro

radiowhisper.com spunea...

Buna Ziua!
Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper - un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi acordăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la asculta_whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

www.radiowhisper.com
Multumesc,
Cu stimă Vlad!